Tälttur Fjällbacka juni 2017

BBKS tälttur 8-11 juni 2017

Årets tälttur utgick från Hamburgsund strax söder om skärgården utanför Fjällbacka. Deltog gjorde, Magnus Persson, Göran Ivarsson, Martin Bengtsson och Anders Hässler. Prognosen var inte den bästa dagarna före men vi beslöt trots detta att försöka genomföra turen.

Färska räkor inköptes i Hamburgsunds fiskaffär för den numera traditionella räkfrossan första kvällen. Efter besöket i fiskaffären och Ica packade vi kajakerna och sjösatte strax söder om linfärjan över till Hamburgö och därefter begav vi oss iväg norrut. Kanalen ligger väl skyddad för SV vindar men när vi kom på mer öppet hav var vinden hård och sjön krabb och vi satsade därför på att försöka nå Trinisla eller Getryggen för första övernattningen i stället för Vedholmen som vi hade planerat. Ett bra beslut då vi fick kämpa för varje paddeltag i den mycket oroliga sjön.

På Trinisla hade 2 danska paddlare slagit läger så vi fortsatte efter en liten paus och pratstund med dem mot Getryggen. Här kom vi i hyfsat lä och kunde bygga en fin camp. Efter bad avnjöts en fantastisk och numera traditionsenlig måltid bestående av färska räkor med tillbehör. Solen tittade fram och livet lekte.

På natten regnade det och prognosen för dag 2 var fortsatt blåst och regn så därför bestämde vi på örådet att behålla den fina tältplatsen en natt till och satsa på en dagstur. Denna gick norrut genom Gluppö-lagunen och därefter runt Kyrkogårdsön. Vi kunde trots ganska grov sjö gå in i den SV viken som ger bra skydd och är mycket vacker med sina branta klippväggar.

Färden gick därefter vidare mot Vassholmarna där lunch intogs. Vi konstaterade att på Stora Vassholmen finns plats för ett par tält på gräsyta. Återfärden mot Getryggen gick på Dyngöns östra sida via Florön där vi paddlade förbi inspelningsplatsen för Åke Falcks filmatisering av Emilie Flygare-Carléns ”Ett Köpmanshus i Skärgården”

På Hästvams västra sida fanns gott om drivved som insamlades och transporterades över till Getryggen för kvällens brasa. Efter att ha lastat av ”brännet” tog Martin och Göran en tur ut till Vedholmen medan Anders och Magnus provade fiskelyckan på Trinislas norra klippor. Än en gång kunde vi konstatera att fisket var bättre förr. Under tiden vi fiskade blev det vindstilla och regnmolnen tornade upp sig. Det regnade hela kvällen och middagen fick tillagas och avnjutas under våra tarp. En god brasa värmde oss.

Dag 3 återkom vinden men solen tittade också fram och vi kunde torka upp något innan vi fortsatte vår färd norrut med vinden i ryggen. Målet var en av de norra vikarna på Porsholmen och i strålande sol kunde vi slå läger här. Den vackra ön besågs och efter en god middag fick vi uppleva en fantastisk solnedgång från toppen av Porsholmen. Några av oss hann dessförinnan med en paddeltur in till Fjällbacka och avnjöt en god kall öl.

Dag 4 bröt vi upp tidigt pga utlovat regn. Vinden hade dock mojnat eftersom vi paddlade mot den. Vi gick på den östra sidan av Valön ner mot Stenholmen där vi gick iland och besökte den gamla kyrkogården från Första Världskriget. Tyska och engelska sjömän som omkom i Skagerrackslaget 1916 ligger begravda där. Den tyske skalden Gorch Fock (Johann Kinau) vilar här. Intressant historisk plats!

Vi anlöpte Hamburgsund mitt på dagen något våta och frusna men var trots detta överens om att årets tälttur var mycket lyckad.