Mollösund juni 2016

BBKS:s tälttur 16 – 19 juni 2016

Den första tältturen i BBKS:s regi startade i Linneviken, Kyrkesund på Tjörn.

Vi som deltog var; Julia Engla Lundström, Martin Bengtsson, Göran Ivarsson, Magnus Persson och Anders Hässler.

Det var en vacker afton med svaga vindar och
vi paddlade västerut genom Kalvsund, gick därefter norrut på Häröns västra sida och landade på Räbbens ostsida. Kvällen avnjöts med färska räkor och en god plastförpackad italienare.
Fiske senare på kvällen medförde fångst, en fin makrill som grillades över öppen eld.
P1010042 P1010046
P1010079 Dagen därpå gick färden norrut mot Mollön och eftersom havet var lugnt kunde vi gå på utsidan av Mollön och stanna för lunch på Slubbersholmens norra strand. Den vackra ön inbjöd till camping men här får man vara försiktig så man inte blir inblåst. Julia fixade en god lunch och sen fortsatte vi mot Käringön.
 Vädret var fortfarande lugnt och vi satte därefter kurs NV och korsade Käringöfjorden. Denna överfart bör endast göras vid lugnt väder!

Efter vissa svårigheter att hitta en landningsplats band vi ihop våra kajaker i en dyig vik nära hamnen och gick iland för att inta en öl på hamnkrogen.

Göran hann se första halvlek Sverige – Italien i fotbolls EM och det stod fortfarande 0 – 0 då vi äntrade våra kajaker för färd mot vårt mål denna dag, dvs Vallerö.

Vi landade på en av skärgårdens finaste sandstränder på öns NO sida och vi var alldeles ensamma på denna fantastiska plats. På radion hörde vi att Sverige förlorat med 0 – 1 men detta glömdes snabbt bort i denna magiska omgivning. Efter bad, middag och övandring med vedsamling fick vi en vacker kväll med dramatisk himmel och färger.

P1010144 Vinden tilltog på natten och på morgonen regnade det. Sjön gick hög i Vallerösund. Vi gick ut och kände lite på vågorna i sundet innan vi fortsatte norrut. Eftersom prognosen var ökande vind från SV gick vi över mot Orust strax söder om Stocken.

Här följde vi sedan kusten inomskärs söderut, undvek ökända Kråkesunds Gap och tog bakvägen in i Mollösund. Fika intogs på bryggan innan vi fortsatte söderut mot Smögholmarna där vi tänkt övernatta. P1010155

Under färden tilltog vinden snabbt och vi hade en tuff paddling mellan Otterholmen och Smögholmarna där sidsjön gick hög och bröt. Väl på Smögholmarna insåg vi att detta inte var en bra övernattningsplats i detta väder så vi fortsatte söderut i skyddat läge in mot Björholmen.

Vi fann skydd i en smal vik söder om Björholmen. Här åt vi en god middag och tältade på mjukt underlag. Nattens sömn stördes endast av en råbock som bölande gick genom vår camp, helt OK, vi var ju inkräktare! P1010169

På morgonen hade vi öråd och eftersom vinden fortfarande var stark beslöt vi undvika utsidan av Björholmen och istället bära kajakerna ca 100m till den långsmala viken i Kårsund där vi var skyddade från sjön. En vacker räv satt på en klippa och tittade på oss medan vi långsamt gled ut ur den grunda viken. Han undrade nog vad sjutton vi gjorde där!

Med stark tilltagande motvind och ström gick vi sedan söderut genom Kyrkesund. Därefter var det bara att i skydd av små öar svänga av österut och med vinden i ryggen var vi snabbt tillbaka i Linneviken där våra bilar snällt stod och väntade. P1010182

Den första tältturen i BBKS:s regi var avklarad och alla var mycket nöjda med upplevelsen.

Vi hoppas att detta ska ge ringar på vattnet och att fler kommer att upptäcka tjusningen med tältning.

Vi möts på nästa tälttur, eller hur 🙂